mandag 12. januar 2009

Oldemorstol - eller gyngestol om du vil....


Oldemorstolen
er en gyngestol av amerikansk type,
og dette er en stol jeg har et nært forhold til....

Hjemme i Hornindal finnes det nemlig en liten møbelfabrikk som heter Espeli Møbelfabrikk (ta gjerne en titt innom nettsiden)

Det var onkel sammen med besten, som i sin tid startet opp denne fabrikken engang på begynnelsen av 50 - tallet. Etter at onkel døde, er det er broren min som nå holder hjulene i sving, sammen med pappa (han er pensjonist, men klarer ikke å holde seg unna ;o) ) i tillegg til to dyktige og trofaste medarbeidere.....

Gyngestolen har vært populær gjennom flere tiår, og det er ikke få slike stoler som finnes rundtom i norges land
- fra nord til sør....

Stolen lages i ulike utførelser - denne hvite, aldringsslitte,
er jeg blitt spesielt glad i...

Oldemorstol heter den, og da passer det fint at
bilde av min tippoldemor er plassert over stolen :o) Disse bildene er tatt i det som var bestestua hjemme hos besta og besten. Skapet dere ser er gammelt og unikt, laget av besten, trolig tidlig på 20-tallet.

Du må for all del ikke la deg lure av navnet på gyngestolen
- stolen er nemlig flere en oldemor forunt...
Og ja, jeg har selvsagt en hjemme hos meg selv.... :o)

Denne brunlakkerte i bøk, er den klassiske utgaven
- definitivt den som har solgt mest...!

Selv om den hvitmalte er min favoritt, falt jeg også for denne utførelsen - og spesielt da den ble plassert i sitt "rette element".... :o) Nydelig stoff også!!

Husker veldig godt tilbake til tiden da besta og besten levde.
Dette var favorittstolen til besten! Det fantes ikke en stol i huset som han heller ville sitte i :o) En av grunnene er nok at stolen er høy, og derfor enkel å reise seg fra, for sliten rygg, og gamle bein. I tillegg til å være et vakkert stykke hånverk, må jeg jo også si at gyngestolen er en skikkelig go'stol - kanskje ikke akkurat stressless, men av og til bør vi jo sitte "oppreist" også, eller ... ;o)

****
Ønsker dere en flott uke alle sammen!!!

Stor klem fra Hildegunn

41 kommentarer:

hjemme bra sa...

Det er flere enn du som er flinke med hendene i familien!!!
Wow, for eit flott stykke arbeid! Det var ein nydelig stol!
Må innom heimesida og ta ein titt.
Kanskje eg kan ønske meg ein slik når vi har komt oss skikkelig inn i neste hus - det blir vel om eit år eller tre...

Ha ei god veke!!!

Miamor sa...

ååå..så vakker og spesiell for deg..skulle gjerne hatt en sånn..MEN tapeten den er da også bare fantastisk.....Nydlig innlegg og vakker musikk hos deg ...Klem ;)

My little footprints sa...

Hei Hildegunn!
Og godt nytt år til deg!!
Flotte gyngestoler dette her! Jeg har en selv også, som står på soverrommet mitt! Har blitt så glad i den, er så deilig å sitte å gynge i den. Har hatt en del smårollinger på besøk, og skal si det øya blir fort lukket igjen når de ligger i armkroken min og jeg gynger dem i søvn ;)
Min er hvit og natulig slitt, var så skøy å finne en sånn på loppis, trengte ikke å gjøre noen ting med den! ;)
Ønsker deg en fortsatt fin uke!

Ingrid sa...

Så koselige refleksjoner rundt et minnerikt møbel... Kjempefine stoler! :)

Hulda sa...

Begge stolene er flotte, så artig å vite at det er i familien din de har sitt opprinnelige opphav. :) Det står en noe lignende stol i huset der pappa kommer fra. Husker den sto på kjøkkenet hos farmoren min. Hun hadde stort, koselig kjøkken. :)

Malys krok sa...

Nydelige stoler! Og artig at du fortalte om bakgrunnen. Skulle og fortelle at det står en slik i min manns barndomshjem, men Hulda kom meg i forkjøpet.:)Enig i at den hvite passet godt hos deg. Margit.

Monicas sa...

Dette med smak går i arv ser jeg:) Disse stolene er kjempefine....likte godt den brune ja....liksom litt sjel i disse....heldig er du....
Mandagsklem....

Josefine sa...

Hei..for en nydelig stol..og så vakker du har skrevet om den! Husker godt mine besteforeldre hadde gyngestol også, men den var ikke så flott som du viser. Så heldig dere er som har favoritt stolen i familien enda, litt av et minne! Ønsker deg en fin uke:)

Gry sa...

Så flott å ha en møbelfabrikk i familien, som lager så nydelig håndverk. Stolene er vakre og historien din, så koselig å lese.
Klem Gry : )

Anne-Berit sa...

Sånn amerikansk gyngestol hadde min svigerfar også,han kjøpte den først på 70-tallet.Den var mørk som den på de tre siste bildene dine,med mønstret fløyelstrekk.Arti å se disse bildene.Ha en fin tirsdag.Klem!

My home is my Castle sa...

En nydelig stol..
Jeg har en i garasjen som jeg skal trekke om og male :)
Gleder meg til å få den inn...

Klem,Kari

Sologbolig sa...

Kjempeflotte stoler og eit skikkelig flott handverk. Kjekt med møbler som har ein historie.Gyngestoler er egentlig kjempegode å sitta i. Det er lenge sidn eg har hørt fra deg nå.Håper du har det bra nå på nyåret og har fine dager. Ønsker deg ei flott uke både heime og på jobb. Klem Sigfrid.

Hobbymegher sa...

Så artig! Jeg har en maken stol stående her hos meg. Den mørke, altså. Det ser ut som om stoffet er ganske likt også. Foreldrene mine har hatt den i mange år, men jeg overtok den... Da vesla hadde kolikk her, satt vi mange timer og vugget i den, ja.
Det hjalp litt. :0)
Må si at jeg likte nok den hvite best, og jeg funderte på her om dagen om jeg skulle våge å male den, men tror nok den kanskje hadde blitt ødelagt av det...
Jaja, den er nå fin som den er også. :0)
Ønsker deg en fin uke!

BøeFjeldberg sa...

For et stykke arbeid!;) Helt nydelig gyngestol, en skikkelig oldemor stol ja, skulle gjerne hatt en sånn i min kommende leilighet eller kanskje hus;) *drømmer*

Nydelige gamle salmebøker i innlegget under også, liker gamle ting;)

Ønsker deg en fortsatt vakker uke;)

Anonym sa...

Æ ble helt grønn her.. av misunnelse;o))

Du er kjempeheldig som har et sånt herlig møbel!!!!!

Min oldefar hadde en slik og den fikk ingen andre sitte i.. det var hans go`stol. Vi kalte den alltid Amerikastolen, men jeg aner ikke hvorfor. Kan ikke huske at det var noe ornament, slik som på din. Stolen fulgte dessverre med "hytta" min våre onkler overtok men, skammelen min oldefar laget til stolen.. har jeg;o))

En bitteliten sak med skinntrekk og nagler. Oldefar var skomaker og hadde nok derfor tilgang på skinn.

Ja, ja du får no bare kose deg du da i herligheta;o))))

Klem fra meg

Mitt hvite hus sa...

Ååå så nydelige stoler HildeGunn. Skjønner godt at du har falt for begge to jeg. Likte kanksje dne hvite best, men ikke dum den mørke heller=)


Ønsker deg en sstrålende fin uke=)

Klem Kerstin

Marias skriblerier sa...

Nydelig stol!! Vi har også en sånn stol med samme patent, men ikke med utskjæringene på toppen, som min morfar har laget til oss. Han var en dyktig møbel- og hussnekker i sin tid, men nå er han gammel... og snekrer dessverre ikke lenger :(

Fin sang på bloggen din!

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så vakkre stoler!
Flotte begge, men jeg falt virkelig for den hvite.
Skjønner godt at dette var favorittstolen til din bestefar.
Ha en fin dag!!

Jeanette sa...

Nydelig historie Hildegunn!
Stolen er kjempefin..den brune er jo veldig flott da :) men hvitt er jo veldig i tiden nå.. :) lekre begge to!
Ha en fantastisk tirsdag! :)
Stor klem fra j.

aase sa...

Åhhhhhh,stolen er jo bare nydelig.

Jeg har en i låven min jeg, uten stoff og trekk, venter på noen som har tid å dulle med den. Jeg tror liksom ikke jeg klarer det selv!! Den er oppmalt i hvit med tjukt lag og absolutt ikke pen lengre.

Kanskje det skal bli vårens største prosjekt i aaseheimen????

Viola sa...

Vilka vackra gungstolar hos dig, förstår att du är glad över dem och vad härligt med ett sådant släktföretag, den vita var förstås den vackraste, ha en bra dag min vän, klem VIOLA

Magdalena sa...

hei på deg!
takk for hyggelige hilsener fra deg,-
herlig gungestol...den hvite var da lys og fin. Har eslev helt make i mørk brun,- og lilla(!!)trekk... fikk den i høst fra svigers, de hadde selv arva den-helst pusen som har sin plass der,-
men som sagt det lyse var lekker!!!
gøyt å lese innlegget!
ha det fint i denne mørke januar-mnd!!
stor klem fra magny***

Klaffen sa...

WOW den var stilig! Ønsker meg så veldig en gyngestol selv, så nettsidene skal jeg inn på ja! Heldigrisen deg!! Skjønner jo at du kommer fra en allsidig familie Hildegunn - jammen er jeg imponert!Sliter med magen om dagaen, men driver å arrangerer bloggtreff 6 feb. kommer du? hadde vært hyggelig å treffes "live" alle sammen! klem

Gamlå sa...

Nydelig stol var dette, og så kjekt at det er din familie som har startet og lage disse.

Jeg må inn og titte på siden deres.

Ha en fin kveld

klem fra Gamlå

Torunn sa...

Ja dette var et vakkert stykke håndverk Hildegunn!
En slik stol passer jo nesten overalt. OG BILDENE FRA finstua til beta og besten var bare skjønne. DEEE fiiiine møbla! Sukk :-)

Klem Torunn

Sologbolig sa...

Hei og mange takk for koselige kommentarer (det var slettes ikkje meininga å masa på deg altså !) Ja, du må prøva deg på ein slik Tilda-engel, det var kjempegøy. Eg har sett ein annen type også som eg syns var flott, så kanskje det blir ei til. Ha ein fin kveld og kos deg ! Klem!

Unknown sa...

Så masse flotte møblar!!
Hornindal, ja...
Kjenner ei dame derifrå, ho er spl og var hovudtllitsvalgt i sjukepleiarforbundet i fleire år.
Lavendelputene var kjempeflotte:0)
Ynskjer deg ein fortsatt fin kveld, klem

Ann-Cathrin sa...

Så flotte!!! Flink familie du har:) Så gøy å ha slikt i familien da. Ha en flott kveld!

Siren sa...

Har en slik stol jeg også, men den er trehvit med rødt trekk. Har lenge lurt på hva jeg skulle gjøre med min, men når jeg ser disse flotte bildene så begynner jeg jo å lure på om jeg ikke skulle få trekt den om og malt den! :)
Hornindal...hmmm...hørtes kjent ut, jeg bodde for ca 15 år siden på Eid, (Nordfjordeid)...så har nok vært i de traktene!
Ha en fin kveld!
:)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Så flott stol Hespe! Skikkelig nydelig og herlig historie, nå har jeg virkelig kost meg her inne.
Klem

Hjerterom sa...

For en nydelig stol!
Så koselig historie :)At det er din familie som har laget disse møblene...
Artig å ha..

Siw

Heidi-anitha sa...

Så koselig med litt histore og vakre stoler!
Spesiellt koselig er det jo når familien har stått bak. Forstår at du er knyttet til dem.. Er jo gode minner man vil ha med seg...

Jeg har og en gammel gyngestol her hjemme. Den har jeg bilde av på bloggen, men den er ikke av samme type, selv om den er gammel..

Gyngestoler har sin egen sjarme, og om de ikke er gode å sitte i, er de et møbel som er verdt en vakker plass i hjemmet..

Stor klem fra Heidi-anitha

Guttemamma sa...

For et koselig innlegg, og slike stoler er jo flotte om en er oldemor eller ei...:-). Så gøy å ha dette i slekta, er det derfra du har arvet din kreativitet??

borghild sa...

Så utrolig artig å ha en slik familiebakgrunn med solid og tradisjonelt håndtverk!! Det gøyeste er jo at det faktisk er noen i familien som har laget det med sine egne hender, og så er det jo bare nydelig utført:-) Vi har ingen sånn gyngestol selv, men de er utrolig gode å sitte i (vet ikke om det var 'deres' stol, men...;) Ha en fin kreativ uke! Klem B:-) PS. NYYYdelig lavendelpute under her:-)

Monicas sa...

heia du,....ligg nå hos mæ te dæ....

Tara sa...

koselig at du likte den nye looken på siden min...:) føler meg ikke så dreven akkurat...men deler gjerne av det lille jeg kan;)))
klem tara...

Marias skriblerier sa...

Har sendt deg en overraskelse på mail... ;)

Merethe sa...

Hei på deg :) siden jeg liker så godt å stikke innom å lese bloggen din, har jeg lyst å gi deg noe...det ligger inne hos meg. :)

Huset på toppen sa...

Hei Hildegunn:)
Så flott gyngestolstol du har, likte speseilt godt den hvite jeg da:) Og historien om møbelfabrikken,så flott at din bror klarer å holde hjulene i gang med hjelp av din far:Så flott stol Hespe! Skikkelig nydelig og herlig historie,veldig hyggelig å ta vare på møbler i familien, vi har arvet spisestuen etter mine svigerforeldre som vi er glad i:)
Ha en fin ukeslutt på jobb, herlighet så fort ukene går!!!
Klem Linda

Hilsen Bodil F.T. sa...

Det er så lenge siden jeg var innomher hos deg, og jeg skjønner ikke hvorfor, for her er jo så mye spennende!! Men den stolen falt jeg pladask for. Den er kjempeflott!! Det må være noen dyktige gener i familien din!! Det vises i praksis!!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.