mandag 10. november 2014

Jeg ♥ stempelkjeks




I går bakte jeg mine første smørkjeks, og jeg lover - det er ikke siste gang....




Smørkjeksene ble virkelig kjempegode - kanskje ikke akkurat som Butter Shortbread fra Walkers, men likevel....




Med de mange flotte kakestemplene man får kjøpt nå om dagen, er det enkelt å sette sitt eget preg på kjeksene, og gjøre de litt mer "eksklusive" - mitt er kjøpt hos Søstrene Grene.




Stempelkjeks
225 g smør – romtemperert
100 g melis
1 1/4 ts vanilje ekstrakt ( eller 2 ts vaniljesukker)
1/4 ts salt
300 g mel

Fremgangsmåte:

Pisk sammen smør, melis, vanilje og salt til du har en luftig blanding.
Ha i mel og pisk videre på lav hastighet til det samler seg til en deig.

Del deigen i 3 deler, rull de inn i plastfilm og legg i kjøleskapet noen timer. Ta ut en og en del.

Bak ut deigen. Bruk en sirkel kutter som passer med stempel størrelse, eller noe annet til å trykke ut kakene med- for eksempel et glass. Dypp stempelet i mel og rist av overflødig mel, for å være sikker på at stempelet ikke henger i deigen. 

Kakene stekes på 175 g i 10-12 min.
Flytt de over på rist ca 1-2 min etter du har tatt de ut av ovnen.



En liten "bunke" kjeks med et fint bånd - enkelt og veldig lekkert...




Pakket i cellufan blir dette den perfekte lille "gå-bort" gave


Ha en finfin uke - selv teller jeg ned mot London på lørdag og årets førjulstur med jentene
- trenger vel ikke å si at jeg gleder meg....

10 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Så lekkert!
Smørbrødkjeks med stempel, vart ein annan svong over det ;-)
Hugsar mor-mors gode kjeks.
Kanskje eg må prøve ein dag..

Nyt London :-)

klem

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Så gøy med eget stempel til kjeksene :) På torsdag åpner stort nytt senter 10 minutter unna meg, og da er vi så heldig å få Søstrene Grene litt nærmere :) Gleder meg, og jammen tror jeg at jeg må finne slikt fint HOME MADE stempel som du har brukt :)

God shoppingtur til London. Meningen var en Londontur på meg og mannen før jul også, men nå vil han en uke til syden istede. Jeg vil jo helst begge deler da, men siden han har jobbet så mye i det siste, så har han godt av ferie og avslapping fremfor travel shopping :)))
Londontur får vi ta en annen gang.

God tur til deg
Klem Heidi

Kort og Søm sa...

Så fine :)
Jeg har et sånt kjeks stempel, men har aldri brukt det, men ser at det må jeg jo prøve. De ble så fine!

God tur til London :)

Klem Fredrikke

Petrine ~ Nederst i havna sa...

De så fristende ut!
Alltid greit med sånne små gaver til jul. Hjemmelaget er jo så koselig ♥

Unknown sa...

Mmmm, sånne kjeks er så gode:)
Og hyggelige gaver.
Vi pleier og lage serinakaker og pakke inn i cellofan vi, som vi gir til tanter, onkler og besteforeldre i juletiden:)

Ha en fin fin Londontur - skulle gjerne vært meg:))

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Wow!
Så flotte kjeks!
Og de ser kjempegode ut:))
Fint med stempel på, og fantastisk gåbort gave.
Disse må jeg prøve, selv om jeg ikke har noe stempel.
Takk for at du deler oppskriften, og takk for koselig kommentar!

Ønsker deg en flott tur til London, og kos dere masse!

Klem

STEINKJERRINGA sa...

Har skrevet ned oppskriften. Disse må jeg prøve. Lekker innpakning også!

Merethe sa...

Hei Hildegunn. SÅ herlige kjeks du har laget. Artig med stempel på. Her på kjøkkenbenken ligger det fremme en oppskrift på fylte kjeks som jeg har arvet etter min tante som kom fra Amerika.De bakte vi alltid til jul og gjør fortsatt. Disse skal jeg bruke stempel på. Flott ide og tusen takk for at du deler. Ønsker deg fine høstdager. Klem Merethe

Caroline sa...

De så kjempegode ut,perfekte smågaver:)
Høres knallgøy ut med en londontur nå før jul,tenker det blir knallings;)
Ønsker deg en fin dag!
Klem Caroline

Gry sa...

Åh, de så kjempegode ut Hildegunn! Takk for at du deler oppskrift og tipser om stempel, dette fikk jeg lyt til å prøve :) Må ta turen til Søstrene.. ;)
Ja, har klart å holde igjen pyntingen denne helgen jeg også, men neste helg... Det blir stas :) Håper du har hatt det supert i London! God ny uke :) Klem Gry