mandag 6. september 2010


Hei, og god ny uke til dere!!

Jeg innrømmer det gjerne - det er ikke særlig stas å være tilbake i gamlelandet og begynne på jobb igjen - ikke enda iallfall ;o) Jeg savner solen og de varme gode kveldene, og føler at høsten kom litt vel raskt kastet på meg da jeg kom hjem. Men, jeg vet det bare er en overgang, for jeg er jo egentlig så glad i årstidene, og høsten er en vakker tid, så om noen dager bare....

Imens ser jeg tilbake på bildene jeg har tatt, og henter litt sol og varme der, og håper dere orker et innlegg til med Hellasminner ... :o)


Dette bildet er tatt i Koutouloufari, en liten fjelllandsby, på vei mot gamle Hersonissos.


Blomster og blåmalte gjerder - vakkert, og typisk Gresk! 


Hersonissos by manglet det greske særpreget som jeg er så glad i. Først da vi søkte opp til fjelllandsbyene møtte vi på de rustikke husene med de blåmalte dørene og vinduskarmene og det genuine greske.Her et bilde fra byen Piskopiano.


Vi bodde på Orin hotell, som har flott beliggenhet ved en klippestrand. Av alle de hotellene jeg har bodd på i Hellas, er dette det jeg har likt aller best - både på grunn av standarden og ikke minst på grunn av den utrolig hyggelige betjeningen som jobbet der. Alle "stod på pinne" for oss, og visste ikke hva godt de kunne gjøre for oss. I løpet av oppholdet fikk vi flere ganger vin levert til leiligheten, og vår siste kveld kom hotellvertinnen med en stor skål druer, og ønsket oss god tur hjem. Sånne gester har jeg ikke tidligere opplevd i Hellas, og slike ting gjør inntrykk :o)


Vi bodde i en to-roms leilighet over to plan - med markterrasse og balkong i 2.etg.


De av dere som har reist en del i Hellas, og som bruker å bestille vanlig "turiststandard", vet at gresk standard ikke er så veldig høy. På Orion derimot ble jeg bare positivt overrasket - leiligheten var enkelt men fint innredet og fargene gikk i dus "gammelgrønn" farge. Kjøkkenet var godt utstyrt, og dekketøyet bestod ikke av "kreti og pleti", men var ensartet og fint :o)


En liten blomsterkvast pynter opp på spisebordet, og hvitvinsglass kan brukes til annet enn vin...


Alltid spennende å se hvordan vaskehjelpen "danderer" håndkleene...


Fargen og "kryssene" i innredningen var gjennomgående i hele leiligheten - synest det var kjempefint!


Utsikten fra balkongen i 2. etg. var helt upåklanderlig
- vakkert, ikke sant...?


På vår utflukt til Knossos stoppet vi i Heraklion. Dette bildet er fra båthavnen hvor fiskebåtene ankret opp.


Knossos ble en veldig, veldig varm opplevelse! Selv om vi var tidlig ute, var temperaturen allerede oppe i 32 grader, og steg raskt mot 36-37 grader. Et godt tips for deg som skal besøke Knossos er å være der når de åpner kl. 0800,
ikke et minutt senere.. ;o)


Det er en veldig spesiell opplevelse å vandre rundt på en slik historisk grunn, blant ruiner som skriver seg tilbake til engang mellom 1700 og 1400 f.Kr. Dette bildet viser en del av Arthur Evans' rekonstruksjon av det minoiske palasset ved Knossos.


Blått og typisk gresk :o)


Sånn, da har dere fått sett enda noen glimt fra Hellasturen min! Har enda ca 600 bilder jeg kunne ha delt med dere, men tenker jeg stopper her. I neste innlegg vil jeg altså være tilbake til det normale igjen ;o)

Ønsker dere en fin uke!


25 kommentarer:

Barbros lille verden sa...

Hei gode Hildegunn!
åh, drømme drømme!!
SÅ herlige bilder! Jeg bare ELSKER Hellas :)
Det hotellet så jo fantastisk sjarmerende ut, enkelt og smakfullt med de gjennomgående grønne møblene. Og sånn service glemmer man jo aldri!
Tusen takk for kjempekoselig hilsen hos meg! Setter veldig pris på dine gode ord :)
Ha en fortsatt fin kveld!
Klem fra Barbro

Sologbolig sa...

Hei Hildegunn !
Åh, eg elske slike feriebilder. De blå dørene, havet,murene ....nydelig! Så koselig hotellet såg ut da. Og ja, Knossos har eg også opplevd i ca 35 grader...puh! ...men eg skulle dit !!!! Og det er jo ein flott opplevelse å gå der blant ruinene.
Eg har begynt på nedtellingen til høstferie.... det blir Split (Kroatia) i år. Men først må eg jo jobbe litt, det er travelt nå med ny klasse, nye elever og foreldre ...men det går seg nå til !
Det gjør det vel for deg også, alltid litt sonn når en kommer heim fra ein kjekk ferie. Ha ein fin kveld. Klem fra Sigfrid

Hjemme hos meg sa...

Hei :)
Får aldri nok Hellasminner! Jeg får bare mer reisefeber- 2 dager igjen!! Også så mye jeg har å gjøre før jeg drar så går tiden altfor fort...
Takk for at du deler...veldig fine bilder du tar :)

Klem Anette :)

Synnøve sa...

Jeg ser gjerne mere bilder fra Hellas. Jeg liker den greske kulturen,maten,lukten ja alt hellas har og by på.
Så fint hotel dere har ligget på.
Morsomt og se hvor oppfinnsommer de er til og brette håndkler.
Har vært i Knossos en gang vi også. Utrolig mye og se,men veldig varmt. Jeg ble så imponert over de store krukkene og veggbildene av delfinene.
Morsomt og tenke på at det var det vannklossette ble oppfunnet.Synd de ikke har vidreutviklet det:))
Klem

Datt sa...

Ah, vakkerheta! Så utrolig mange nydelige bilder, vakkert tatt! :D

liven sa...

Nydelige bilder Hildegunn...og skjønner at det tar litt tid å lande etter en slik deilig tur!!
Fantastisk vakkert!!
Leiligheten var koselig da...med den grønnfargen som jeg har fått slik sans for :o)
Vi har reist mye i Tyrkia...og er godt vant når det gjelder god service.....der er det bare helt spesielt!! Kjekt å høre at dere har opplevd det her da!!
Ha en fin ny uke ....og nyt norsk sensommer :o)

Ingvild B sa...

Jeg vil gjerne se mer jeg da!
Herlige bilder!
Kjenner varmen og lukten helt hit!

Skjønner godt at det ble skarp kontrast til høsten her hjemme.
Det var liksom ingen overgang mellom sommer og høst heller.
Bare våknet en dag så var høsten her gitt! Hehe..

Hvordan kom dere dere rundt?
Leide dere bil?

Vurderer en tur til Kreta uten barn og utenfor høysesong...

Håper du får en fiiiiiiiiiiin uke!
Høsten må nytes den også!

Klem

Emmas Verden sa...

å himmel så lekkert det var der Hildegunn!!! kan tenke meg du har kosa deg ;))
jeg har dessverre flyskrekk..så jeg kan bare drømme...

høsten er koselig da..bare du får vent deg til norsk temperatur igjen ;))
klem til deg..
Anne♥

dolamorola sa...

Hei! :) Ser ut som at du har hatt det helt fantastisk!! Så utolig pent det var der... Skal jeg ut å reise en gang, er kanskje det stedet å dra ;)

Mitt hvite hus sa...

takk for at du deler ferie bildene med oss... virkelig herlige bilder... blått og hvitt...mmmm vakkert..

og leligheten var så koselig og fin...

skjønner godt du savner stedet... med slike omgivelser..

Ønsker deg en fin uke videre..*
Klemmer =)

My home is my Castle sa...

Ja nå fikk jeg lyst til å pakke kofferten og reise avgårde :))
Så mange flotte bilder du viser..
leilighetne var skjønn og jeg skjønner godt du koste deg der ;)

KLem,Kari

My home is my Castle sa...

Ja nå fikk jeg lyst til å pakke kofferten og reise avgårde :))
Så mange flotte bilder du viser..
leilighetne var skjønn og jeg skjønner godt du koste deg der ;)

KLem,Kari

(eddas) sa...

Fantastisk nydelige bilder Hildegunn....drømmer meg helt bort...tenk og kunne sittet der nå...og inn i evigheten:)
Flott leilighet dere fikk og....
ha en fin fin uke...solen skinner i Oslo og:)
eddaKlemmer

Hverdagen vår sa...

Oi her var det nydelig og som du sier man pleier da stort sett og få litt av ditt og litt av datt på rommene men her var det nydelig og med en herlig farge-

Håper du nyter høstesolen som vi er så heldige å ha, og håper den varer lenge-

Ha en flott uke!

Klem fra Eli

Jane sa...

For noen nydelige bilder du viser. Må si jeg savner Hellas sinnsykt mye nå. Hellas er mitt favorittreisemål nr.1 og menneskene der er så gjestfrie og hyggelige synes jeg.
Må si det hørtes fristende ut med 37 grader. Bedre enn 2.8 som det var her en morgen vi stod opp... Brrrr.....
Takk for at du delte noen ferieminner med oss. Så kjempe fint ut der.

Ha en fin dag.
Klem Jane

Kort og Søm sa...

Her var det mange fine bilder..og den utsikten fra terassen skulle jeg gjerne hatt...*smiler*..

Ha en fin dag,
klem :O)

Anita S sa...

Hei Hildegunn

Skjønner godt at du drømmer deg tilbake. Mange flotte bilder du har tatt.

klem anita s

Solveig (Svingenslillehus) sa...

ahhh... der kunne jeg tenkt meg å feriere :) Fantastisk fint :) Hellas er bare nydelig!
Nydelig der dere bodde.. duse fine farger.. akkurat sånn som VI LIKER!! :)

Velkommen hjemmat :)

Klem Solveig

Tino sa...

Så herlig feriebilder du viser!
Det er ofte litt nedtur å komme hjem til norsk høst. Men da er det deilig å kunne kose seg med bilder fra ferituren, man lever lenge på slike minner.

Ønsker deg en fin dag videre,
klem T

Landcharm sa...

Skjønner at du har hatt det bra. Nydelige bilder!

Hege sa...

*sukk* ikke rart du lengter ned igjen:-)
Skal låne navnet på det hotellet om jeg drar til Hellas ihvertfall!
Ha en fin uke min venn, du "lander" nok snart..!;-)
Klem, Hege.

Hjemme hos meg sa...

Heisann!!

Ja artig med vinkorker...du får følge med på kommentarfeltet mitt om noen har noen tips ;)

Jeg drar natt til torsdag så har hele dagen i morgen hjemme :) Pakke pakke pakke...jeg prøvde å pakke i sta men minsten (7mnd) pakka ut det jeg pakka inn ;)

Klem Anette :)

Anette Willemine sa...

Å, herlighet for noen vakre bilder, Hildegunn! Det er ikke vanskelig å se at du har hatt en flott ferie der. Tusen takk for at du delte og for tips til nytt reisemål jeg kan dra til!

Ønsker deg en deilig onsdag!

Klem fra,
Anette Willemine

Guttemamma sa...

Så gøy å se bilder og høre fra turen,Hildegunn!! Synes hotellrommets er utrolig koselig ut!! Og den beliggenheten..lekker!!
Ha en fin ettermiddag, jeg skal på sånn "perfect home" paty i kveld, litt spent på det kjenner jeg...
klem

Anka sa...

Hei Hildegunn

Nå var det lenge siden jeg hadde vært på bloggen din å kikket, og den var blitt så fin og ny.
Likte godt den kanten på sidene dine..
Flotte bilder fra Hellas da.. Var på ferie i Hellas i fjord og kjenner at jeg likte det MYE bedre enn Spania i år.
fargen og lyset,,, helt herlig.

Ha en flott helg!